Radio P4 Kristianstad: Om ett onödigt badhus i Tomelilla | Sverigedemokraterna i Tomelilla

Radio P4 Kristianstad: Om ett onödigt badhus i Tomelilla

Om Tomelillas politiker på måndag röstar igenom sitt badhus för 65 miljoner kronor, blir det tredje nybyggda badhuset inom ett avstånd på ett par mil. Nya badhus byggs också i Ystad och Sjöbo, vilka ska läggs till redan befintliga badhus i grannkommunerna Simrishamn, Hörby och Kristianstad. Nu höjs röster för att kommunerna borde samarbeta istället.

Philip Lerulf har på uppdrag av Timbro och Skattebetalarnas förening skrivit rapporten Badhusboom.

– Det låter som ett enormt slöseri med skattebetalarnas pengar. Man skulle kunna lyfta luren och prata med tjänstemännen i grannkommunen.

– Man tror det ska ge massa fördelar och locka till turism och till och med locka folk att bosätta sig i kommunen. Jag tror många kommunpolitiker gör det väldigt lätt för sig. Det är helt andra saker som gör att kommuner attraherar ny befolkning och företagsamhet och blir en framgångsrik kommun. Det handlar inte om badhus.

Han varnar i stället för genomgående skenade byggkostnader och driftskostnader som riskerar att bli en börda.

Klicka på länken och läs och lyssna: