Dagens insändare i YA | Sverigedemokraterna i Tomelilla

Dagens insändare i YA

I dag publicerade Ystads Allehanda ett svar från oss angående en motion som vi Sverigedemokrater lämnat in som S ifrågasätter?

Tyvärr går den endast att läsa för prenumeranter i tidningen, antagligen blev svaret för bra, men här publicerar vi vår insändare.

Svar till Inger Åbonde 15/2
Jag kan väl börja med att upplysa Inger om att vi lever i samma verklighet, men att vi kanske tolkar den olika. Det syntes inte minst i budgetdebatten när både kommunalråd(C) och oppositionsråd(S) skratta över våra satsningar på trygghetsskapande åtgärder i kommunen. De hade kanske inte varit så dumma i dagsläget eller vad tycker du Inger?
Vi står inför ett antal skolor som ska byggas om/till och en nybyggnation av skola i Tomelilla kommun. Detta hade varit ett ypperligt tillfälle för barnen att få vara en del av. Vi har Byavägen som Ni själva har lämnat motion på. Ett eventuellt vattentorn för att säkra vattenförsörjningen som definitivt hade blivit ett nytt landmärke för Tomelilla. Visst inga beslut på vägen eller tornet har tagits ännu, men de kommer för eller senare. Och med tanke på de mål som satts upp för Tomelilla kommun bör det byggas en hel del till.
Som sagt finns en hel del i Tomelilla som vi tycker barnen skulle kunna få vara med att påverka. På klassråd och elevråd skulle detta kunna tas upp, även på samhällskunskaps-  svenska- och matematiklektionerna, men det tycker vi lärare och rektorer ska få bestämma, det behöver inte vi politiker lägga oss i. MEN vi tycker åtminstone politiken ska efterfråga barnens synpunkter, så att vi får med ett barnperspektiv på det.
Vad gäller ”Minecraftbyggandet” så fick vi uppfattningen att både lärare och elever var positiva till det.
Till sist Er ”prova på dag” i skolan. Hur mycket planering krävs för en prova på dag, hur mycket resurser krävs, varför endast fjärdeklassare, har föreningarna möjlighet på samma dag eller överhuvudtaget, vad hinns med på en dag? Men det är viktigt med motion, där tror jag alla partier är eniga, frågan är bara på vilket vis det ska bedrivas i skolan?
Vi Sverigedemokrater tror att skolan löser detta bäst själv, men det förutsätter att de har rätt förutsättningar. Där kan barnens perspektiv komma in igen, hur ska skolgården vara utformad för att barnen ska kunna röra sig och få motion både på raster och gymnastiklektioner?

Låt barnen få föra fram sina åsikter!
Per Gustafsson
SD Tomelilla