Alla partier har begått misstag | Sverigedemokraterna i Tomelilla

Alla partier har begått misstag

I dag, 7 juli, publicerade Ystads Allehanda min insändare som var ett svar till Kent Wallin

Replik till Kent Wallin, YA den 4 juli: ”SD är ett främlingsfientligt enfrågeparti”.

Först, hur vet Kent Wallin vilka som skrivit på en protestlista? Det kan lika väl vara tre miljoner som röstat för ett Bremain och inte vill acceptera folkomröstningsresultatet.

Kent Wallin, om man ska uttala sig om ett partis historia bör man också granska dess historia, inte lyssna på dess fiender. Har du till exempel läst våra principprogram och valmanifest som vi tagit fram under årens lopp? Vår historia är ganska kort så det borde du klara av. Du får gärna återkomma när du gjort det, och det gäller alla andra som kallar oss främlingsfientligt enfrågeparti. Du får en länk till att starta med till vårt första partiprogram från 1989 med 26 punkter: www.sdarkivet.se/files/program/program_1989.pdf.

Det behövs perspektiv när man diskuterar partihistoria. Det har saknats i den svenska debatten. När man diskuterar partihistoria är det nästan uteslutande Sverigedemokraternas och de allra sämsta sidorna som tas upp. Vi Sverigedemokrater har gjort en massa misstag, det ska vi inte sticka under stol med. Men de bör jämföras med andras partiers misstag. Vår historia har skrivits av våra värsta motståndare, det är ganska unikt för att partier brukar få skriva sin egen historia. Ta till exempel socialdemokraterna, deras historia är ganska ljus enligt de själva konstigt nog.

Sverigedemokraterna som parti har aldrig någonsin varit verkens nazistiskt eller rasistiskt. Däremot har det funnits enstaka personer som haft nazistkopplingar, ofta från ungdomens dagar. Men det är inte enstaka personer som gör ett parti det är de totala medlemmarnas vilja. Det är också konstigt i den svenska debatten, den som varit radikala kommunist är det närmast en merit jämfört med en höger radikal som för alltid kommer vara ond fast den personen omprövat sina ställningstagande.

Så än en gång, läs på innan Ni börjar skriva eller öppnar mun om vårt parti.

Länk till tidningen här.